Wednesday, February 18, 2009

debat piala NC '09

assalamualaikum dan salam sejahtera...
sambung kisah di bawah....

pukul 630 pagi dah bangun dan bersiap2...
open laptop dan skype...
cari additional idea untuk berdebat nie...
then dany skype ku...
die partner bersama dengan haidar sekali...
tepat pukul 8 izyannisa' merangkap setiausaha MPP mesej...
dia ajak pergi debat bersama-sama...
so ikutlah die...
debat ni di blok W....
so tunggu lah aku si haidar sebab aku tak kenal sangat si dany ni...
maklumlah junior aku..
mana aku nak kenal kan....
aku dah lah lupa nak minta phone number si haidar pada ash...
memang macam sengal juga..
semakin jam berjalan semakin ramai orang dah mendaftar...
CHEST je belum ni...
aku masih lepak dengan yan,Suffi (YDP MPPUMP) dan Aimi (NYDP MPPUMP)...
mereka wakil MPP...
wah takutnya...
bila mereka pun nak pergi aku terperasan sorang mamat ni duduk je kat bangku tu...
then dia panggil aku...
oooo...
dia nie dany rupanya...
then disebabkan dah lewat terus lah mendaftar tapi dalam hati memang bengang sal lambatnya Haidar ni...
so..
aku dengan dany bicang apa-apa yang patut dulu...
dalam 840 baru si Haidar sampai...
sambung perbincangan...
mengundi dapat pembangkang dan kerajaan UMP-IEM...
tajuk perbahasan pertama ialah IPTA dapat membentuk integriti pelajar...
huhuhu susah tu...
tapi untuk pusingan pertama memang kelakar sebab peraturan tak tahu...
so masing2 main redah je....
daripada wakil CHEST dan UMP-IEM....
tapi akhirnya hakim memberi serba sedikit format dan dany nampaknya berjaya menjadi debator terbaik...
tahniah dany...
second round...
alamak lawan MPP semua kawan2ku...
CHEST jadi kerajaan dan MPP jadi pembangkang untuk tajuk Isu Dunia tidak serius Israel-Palestin....
berat isu nie....
dan sangat seronok pula...
dah lah ramai penyokong CHEST yang terdiri daripada MT CHEST sendiri....
tapi kesilapan paling nyata ialah aku terpanggil Afif awak....
aiyoyai...
tapi keputusan tak berpihak pada kami sebab stuktur...
aku dengan rasa bersalahnya merasakan aku punca kekalahan...
sorry guys....
3rd round bermula petang tu...
datang ke blok W dengan naik kereta YDPMPP tu...
round 3 pula tajuk dia Budaya Sopan Santun Semakin dilupakan...
jadi pembangkang lawan Swing...
abang khairul Afizan merangkap mantan Presiden CHEST jumpa kami...
dan beri sedikit tips....
Swing ni budak2 orator yang menambahkan kuota untuk berlawan debat ni...
agak blur sebab tajuk dia agak susah lah...
dengan muka blurnya aku tak sangka kami akan menang dengan margin 0.5 saja...
hahahahaha...
then abang yang jadi hakim tu pun memberitahu kami apa yang perlu kami betulkan secara individu...
kemudian abang khairul afizan pula panggil...
gembira dia kot sebab kami menang..
memang sayang betul dia kat CHEST eik...
tapi tak dapat nak cakap banyak pasal hari dah hujan...
aku lak janji nak tumpang Suffi so tak boleh r nak tunggu lama2...
then malamnya Haidar skype masa tengah dinner dengan roommate dalam bilik...
katanya abang Khairul nak jumpa...
adui ai penat tue...
aku suruh Haidar gerak dulu..
dah la malam2 gelap tak berteman...
tak ada nombor dany pulak nak mintak dia ikut sekali..
so tawakal aja...
sampai sana abang khairul suruh kami berbincang...
cari idea dulu...
dah penat perah idea ni...
kami diajak masuk untuk tengok 'mock debat'...
memang best r mereka2 yang berpengalaman berdebat...
kagum rasanya...
tahu tahap kita takat mana kan...
after that abang khairul ajak keluar dari bilik then berdiskusi bersama...
dengan bro firdaus aka Swing...
dapat banyak idea...
balik dengan dany kurang sikit perasaan takut...
ada orang temankan...
then balik terus surf internet pasal PPSMI..
target bakal jadi pembangkang untuk saringan keempat..
tapi kejutan bermula bila dia cakap tak ada saringan keempat tapi terus ke suku akhir...
tapi bila tengok ranking debator:
Dany-12
Aku-14
Haidar-15
dekat2 jek ranking kitaorang...
barulah bersatu...
nampak sangat tahap kitaorang hampir sama aja dalam debat...

quarter final
tajuk: Penggunaan Bahasa Inggeris dalam Sains dan Matemati perlu dikekalkan
kena baling syiling..
namun nasib tak menyebelahi kami kitaorang tak dapat pembangkang sebaliknya kami dapat kerajaan...
ayoi yai dah lah selalu kalah kalau jadi kerajaan...
dengan pantas abang khairul bincang dengan kami kasi idea-idea bernas...
thanx alot abg khairul dan abg yang jd MC masa manifesto KK2 (sorry tak tahu nama)...
tapi disebabkan permulaan stuktur yang tak bagus oleh aku tapi penggulungan aku okay...
aku suka...
kami tak dapat ke separuh akhir..
tapi bersyukur juga lah...
tak payah pening2 nak cari maklumat baru...
balik boleh terus tidur tanpa fikir nak berdebat...

to be continued...

No comments: