Sunday, March 22, 2009

Hana Yori Dango vs Boy Over Flower (korean)

assalamualaikum dan salam sejahtera...
sebelum ini aku ada tulis berkenaan Hana Yori Dango...
kalau lupa click sini....

Hana Yori Dango

















versus
Boys Over Flower (Korea)














perbandingan kedua-dua cerita ni ialah...
kedua-dua cerita diambil dari manga Jepun bertajuk Hana Yori Dango...
bagi aku,aku lagi suka HYD sebabnya pelakon dia memang mainkan watak dengan baik sekali terutama Domyouji dan Makino...
aku tak faham dalam BOF watak Jun-pyo (Domyouji) terlalu lembut...
tak nampak langsung dia ni samseng...
bosan aku tengok watak dia...
yelah bagi aku dia macam terlalu baik je...
dari episod satu lagi macam kesian kat Jan-di (makino)....
buat apa dia bagi 'red card' kalau awal-awal lagi dah suka...
tak ada perkembangan hubungan dorang ni....
aku sendiri pun berfikir macam mana Jan-di ni boleh suka kat Jun-pyo sebab dia macam dah terlalu suka kat Ji-hu (hanazawa rui)...
kalau HYD tak menunjukkan yang dia suka gila kat Hanazawa Rui cuma dia amat berterima kasih...
then dia amat terharu kat Domyouji yang sanggup tunggu dia kat depan Clock Tower dekat Ebisu Garden dan juga masa scene dekat kafe tue dan masa dia lawan geng Sakurako....
barulah boleh timbul rasa suka...
ni tak tiba-tiba aja dah boleh suka masa tu dia tengah dating dan berpoya-poya dengan si Ji-Hu....
argh...
pening-pening...
yang persahabatan F4 lak macam tak nampak chemistry...
dari episod satu pula tu...
pening la wei....
pelakon dia mengharapkan rupa saja...
jalan cerita agak kecewa....
Jan-di pulak tak cukup ganas dan keluarga dia tak cukup miskin....
kisah antara Lee-jeong (sojiroh) dengan Ga-eul (yuki) nampak
macam pelik sikit...
korang tengok sendiri...
jalan cerita BOF sangat lembap dan kegunaan akak Jun-Pyo tak nampak sangat...
macam tempelan pun ada....
kalau HYD peranan akak Domyouji tu kan penting dalam hubunga diorang
akak Jun-Pyo tak sehebat akak Domyouji...
bawak kereta sport mahal-mahal masa scene kejar mengejar antara akak Jun Pyo dengan Jun-Pyo...
nampak sangat slow...
bila aku terbaca fansite yang mengatakan Lee Min-ho (Jun-Pyo) berlakon lagi baik dari Jun Matsumoto (Domyouji) aku totally disagree lah...
sebab lakonan dia tak menjadi...
apa de hal seorang kaki membuli tak membuli sebaliknya suruh orang lain buli budak tu...
pelik lah wei...
kalau macam tu aku classified F4 ni cuma kumpulan yang pilih orang je...
yang lain-lain semua budak-budak sekolah dia setelkan...
kesimpulannya apa de hal budak Shin-wa high school (Eitoku Gakuen) nak takut dengan F4 sebab diorang bukan reti pukul orang pun....
tak ada perkembangan perasaan dalam BOF sebab tue membuatkan aku keliru...
kekuatan BOF daripada HYD ialah scene dia...
cantik gila pulau yang dorang pergi tu...
tambah scene lepas mintak maaf pokok ada lampu...
cantik dan pelakon yang hensem (aku paling suka Je-Ha hensem sih..)....
lain-lain aku tak suka terutama jalan cerita yang tak berapa romantik dan tak menunjukkan Jan-Di tu caring betul-betul kat Jun-Pyo sebaliknya Jan Di macam ada hati kat Ji-Hu lak...
aku rasa kalau aku tak pernah tengok HYD, aku akan suka cerita ni sikit tapi aku dah tengok HYD jadi aku compare betul-betul dengan BOF...
si Jian-Di tak cukup tomboy-ish bagi aku lah...
memang tak banyak konflik dalam hubungan Jian-Di dengan Jun-Pyo sebab tu hubungan dia tak berkembang..
Jun-Pyo lak terlalu nampak romantik sangat sedangkan dia kan tak pernah bercinta...
Jun-Pyo kan kesunyian so sepatutnya tindakan dia tak macam tu....
tensionnya tengok cerita ni...
satu lagi scene 'murahan' iaitu scene mabuk tak ada dalam HYD tapi ada dalam BOF...
pelajar 'high school' kan tak boleh minum arak...
so scene tu memang ditak adakan dalam HYD tapi ada dalam BOF...
perlukah 'scene murahan' tersebut dalam semua cerita Korea??
BOF tak berjaya membuatkan aku rasa macam touching melihat hubungan antara Jun-pyo/Jian Di sebab mereka macam dah tak ada konflik gembira semacam berbanding
Domyouji/Makino...
tapi pelik jalan cerita dia terlalu lambat...
bosan!!!!!!
memang yang cover cerita ni cuma pelakon yang hensem dan
juga scenary yang cantik...
dan untuk pengetahuan korang aku telah menghentikan diri dari terus menonton...
nasib lah...
Ja Na....





aku sampai sekarang belum bosan ulang-ulang tengok HYD tapi BOF baru episod 12 aku terus stop dari menengoknya...apakah maksudnya...

8 comments:

Anonymous said...

vote for hyd....:)

anashahira said...

yup2...
vote for HYD....

Kipas said...

BOF x best erk?? br nak tgk...

anashahira said...

k dibandingkan dgn HYD r...
tak jadi nak tengok sampai akhir...
sebab domyouji die x kelakar...

iz_187685 said...

aku setuju betul dengan ko...
lagipun jln citer BOF telah dicampur2 dgn adegan dr princess hours,lovers in paris... boring siot...mak die pn tak ganas.... matsumoto dgn inoue adlh pasangan terhebat.... aku tgk pun tak bosan2... lagipun jan di tak macam shan cai nagn inoue.....ak rase sape yang suke BOF mesti tak penah tgh version yang lain..... HYD mempunyai jalan citer yang tersendiri...BOF nampak gla ciplak

anashahira said...

yup....
kberkesanan die kureng...
impak sangat skit....
romantik sgt2 xbest....
dats y i prefer jdrama dari kdrama...

sht said...

ouhhh
akhirnya ade gak org ckp camni
xfhm nape diorang ske sngt bof
stakat plakon hensem cite hampeh
baik xyah
:)

anashahira said...

sht--->betul2...jalan cite yg g penting....