Monday, April 6, 2009

Ego seorang Manusia




assalamualaikum dan salam sejahtera...
dalam meniti minggu yang sewel lagi tak betul dek kerana test dan examnya aku sempat nak taip pasal post ni...
tajuknya pasal ego seorang lelaki...
cerita ini bukan ditujukan pada semua lelaki tapi pada mana-mana insan yang terasa...
al-kisahnya ada seorang hamba Allah ni sentiasa menganggap diri beliau sentiasa betul...
"i am always right" kata beliau...
bagi aku perangai beliau dengan kawan-kawan beliau,dia taknak mengalah...
bagi dia biar hilang sahabat tapi jangan sampai kena minta maaf dengan mereka..
ego tinggi macam gunung everest....
aduis aku pernah mengalami saat yang mana ada bergaduh sampai insan tersebut 'burst' tapi dek sayangkan persahabatan aku minta maaf walaupun macam tak ada sebab sangat untuk aku meminta maaf...
kenapa ye perkataan maaf itu sukar nak dilafazkan...
nak sangat tunggu orang di sana meluahkan dulu...
kenapa??
bangga sangat dengan diri sampai tak sayang persahabatan...
aku pun tak faham...
kepada beliau nasihat aku kadang-kadang kita memang rasa diri kita betul dan tak bersalah tapi apa salahnya mengalah demi sebuah persahabatan...
tak mati punya lah...
aku banyak kali mengalah demi orang lain...
tapi percayalah Tuhan Maha Adil....
dia akan membalas orang yang buat jahat dengan kita dengan setimpalnya...
tak payah nak fikir siapa betul siapa salah....
yang paling penting apa tanggapan Di Atas Sana terhadap kita...
tanggapan manusia hanyalah sementara...
aku nak pinjam shoutout daripada TYDP MPP UMP 08/09 berbunyi begini:-

Biarlah daku mendapat murka seluruh manusia sekalipun, asalkan Allah meredhai setiap tindakan aku,tetapi amat celakalah diriku ini jika mendapat redha seluruh manusia tetapi mendapat MURKA Allah Yang Maha Esa...teruskan tindakan selagi ianya betul dan memberi kebaikan kepada semua!


jadi buangkan ego anda bertindak secara positif dan berlandaskan suruhan-Nya...
tak kisah lah bila anda meminta maaf orang akan anggap anda tak macho tak gentalmen dan sebagainya...
asalkan anda diredhai-Nya...
that's matter...
Allah menyayangi umatnya yang sentiasa bersangka baik....
okaylah itu saja...
kepada yang terasa haraf maaf cuma nak menyedarkan kita bersama...
kerana ketika aku menulis post ni aku tersedar akan sesuatu...
aku tak patut marahkan insan itu...
walaupun aku rasa macam dia nak 'back stabb' aku....
biarlah hanya Tuhan yang akan membalas perbuatan beliau...
aku tak mahu nak balas perbuatan beliau.....
Ja Na

~ingatlah sesukar mana kehidupan ini,Dia sentiasa ada disamping kita sama ada kita sedar atau tidak~
ana_anasha

No comments: